vissza

Német Logisztikai Díjat kapott a digitális ikerért a DACHSER és a Fraunhofer IML 

A Német Logisztikai Szövetség (BVL) díjazta a gyakorlati potenciállal rendelkező közös kutatási projektet

A Német Logisztikai Szövetség (BVL) zsűrije a DACHSER-nek és a Fraunhofer IML-nek ítélte oda a 2023-as Német Logisztikai Díjat az @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations) nevű digitális iker technológiáért. A két cég együttműködése során a DACHSER Enterprise Labnál kifejlesztett és már két telephelyen is tesztelt technológia automatikusan létrehozza és folyamatosan frissíti az átrakó raktárban valamennyi küldemény és munkafolyamat helyzetének és státuszának digitális ikerpárját. A munkatársak ezután elektronikusan követhetik nyomon ezeket a valós idejű információkat az irodai számítógépen vagy akár mobileszközön.

Burkhard Eling, a DACHSER vezérigazgatója és Prof. Dr. Dr. h.c. Michael ten Hompel, a Fraunhofer IML ügyvezető igazgatója a Fraunhofer IML és a DACHSER csapatával együtt veszik át a Német Logisztikai Díjat. Fotó: BVL/Bublitz
Burkhard Eling, a DACHSER vezérigazgatója és Prof. Dr. Dr. h.c. Michael ten Hompel, a Fraunhofer IML ügyvezető igazgatója a Fraunhofer IML és a DACHSER csapatával együtt veszik át a Német Logisztikai Díjat. Fotó: BVL/Bublitz

Az @ILO digitális iker növeli a raktárakban az átláthatóságot. A munka egyes lépései optimalizálhatók, és kevesebb időt vesznek igénybe. Az alkalmazás nemcsak a raktári dolgozók és a járművezetők, hanem az ügyfelek számára is előnyös, mivel a jövőben pontosabb információkat kaphatnak szállítmányaikról. Az @ILO digitális iker a DACHSER Enterprise Labnál végzett több mint hatéves kutatás eredménye. A laborban a logisztikai szolgáltató szakértői és a Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML kutatói kis létszámú csapatokban dolgoznak az európai gyűjtőszállítmányozási hálózat és az átrakó raktárak innovációin.

„Azért folytatunk közös kutatásokat a Fraunhofer IML-lel, hogy előmozdítsuk a logisztika digitalizációját, és tovább javítsuk az ügyfeleinknek nyújtott szolgáltatások minőségét” – mondta Burkhard Eling, a DACHSER vezérigazgatója a berlini díjátadón. „Így biztosítjuk vállalatunk jövőbeni fejlődését. A közös munka egy olyan, a gyakorlatban használható innovációt eredményezett, amely a Német Logisztikai Díj zsűrijét is meggyőzte. Mindez igazolja törekvéseinket, és megerősíti motivációnkat.”

A DACHSER most azt tervezi, hogy tovább lép innovációjának fejlesztésében. A családi tulajdonban lévő vállalat várhatóan 2024-ben kezdi meg az új technológia fokozatos bevezetését európai telephelyein. „Digitális átalakulásunk döntő mérföldköve az @ILO digitális iker technológia, amely szinte kvantumugrásnak felel meg a logisztikában” - mondta Eling.

„Átültetjük a kutatást a gyakorlatba, mégpedig egész Európában” - mondta Prof. Michael ten Hompel, a Fraunhofer IML ügyvezető igazgatója. „Ez még a Fraunhofer IML hosszú történelmében is kiemelkedő kutatási siker. Egyértelműen megmutatkozott, mennyire megéri összekapcsolni a tudományos kutatást a gyakorlati alkalmazással. Különösen igaz ez akkor, ha az interdiszciplináris együttműködés olyan intenzíven és fenntarthatóan zajlik, mint a DACHSER Enterprise Labben.”

Digitális átalakulásunk döntő mérföldköve az @ILO digitális iker technológia, amely szinte kvantumugrásnak felel meg a logisztikában

Burkhard Eling, CEO, DACHSER

Bizonyíték a gyakorlatban: előtérben a mesterséges intelligencia és az automatizálás

Az @ILO szoftverben található speciális MI-alapú algoritmusok értelmezik a raktár mennyezetén lévő több száz optikai szkenner által másodpercenként gyűjtött adatokat. Ezen adatok alapján automatikusan és azonnal azonosítják, illetve lokalizálják az összes csomagot. A jövőben a küldemények tényleges terjedelmét is mérni fogják ezzel a módszerrel. Így létrejön egy teljes, mindig naprakész kép a raktárról és az ott zajló folyamatokról – egy digitális iker.

Ez a technológiai innováció már a gyakorlati munkafolyamatokba integrálva is bizonyított a München melletti Unterschleißheimben és a Heilbronn melletti Öhringenben található @ILO kísérleti átrakó raktárakban. A bejövő és kimenő áruk között végrehajtott egyes folyamatok 15-35 százalékkal gyorsabban zajlottak le a tesztek során. Ezt olyan műveletek kiküszöbölésével sikerült elérni, mint a vonalkódok kézi beolvasása és a csomagok napi kézi leltározása. Ennek eredményeképpen a rövidtávú szállítójárművek a nap folyamán korábban megkezdhetik a kiszállításokat, ami a sofőröknek előnyt biztosít a reggeli csúcsforgalomban.

Az @Ilo automatikusan létrehozza és folyamatosan frissíti az összes csomag, eszköz és munkafolyamat digitális ikrét az átrakó raktárakban
Az @Ilo automatikusan létrehozza és folyamatosan frissíti az összes csomag, eszköz és munkafolyamat digitális ikrét az átrakó raktárakban

„A mesterséges intelligencia és az automatizálási technológiák alkalmazásával a gyűjtőcsomagok kezelésében magas minőséget tudunk biztosítani, miközben megfelelünk az ügyfelek összetett igényeinek is. Segít nekünk abban is, hogy leküzdjük a helyhiányból és a szakképzett munkaerő hiányából adódó kihívásokat” – mondta el Alexander Tonn, a DACHSER Road Logistics igazgatója. „Az olyan új technológiák, mint az @ILO digitális iker, a számunkra szükséges a valós idejű adatokat biztosítják. A technológia azonban akkor teremt igazán értéket, ha támogatja és tehermentesíti a kollégákat a mindennapi munkában – az @ILO pedig a kísérleti telephelyeken lenyűgözően bizonyította, hogy pontosan erre képes."

A csomagok teljes mértékben automatizált, folyamatos mérése jelenti a következő lépést a Logisztika 4.0 felé, amelyet a Fraunhofer IML-lel közösen teszünk majd meg kutatási partnerségünk keretében.

Stefan Hohm, a DACHSER fejlesztési igazgatója

A következő innovatív lépés: mesterséges intelligencia által támogatott rakodás

Stefan Hohm, a DACHSER fejlesztési igazgatója tisztában van az @ILO-ban rejlő jövőbeni lehetőségekkel: „A csomagok teljes mértékben automatizált, folyamatos mérése jelenti a következő lépést a Logisztika 4.0 felé, amelyet a Fraunhofer IML-lel közösen teszünk majd meg kutatási partnerségünk keretében”. A tesztek során, tette hozzá Hohm, a rendszer képes volt nagy pontossággal meghatározni a csomagok hosszát, magasságát és szélességét, mégpedig valós időben, mérőállomások bevonása nélkül. Amint a rendszer teljes mértékben készen áll a gyakorlati használatra, az egyes csomagokról kapott térfogatadatokat intelligens algoritmusokba lehet majd táplálni, hogy segítsék például a rakodást és az útvonaltervezést, és tovább növeljék a csereszekrények, pótkocsik és rövidtávú szállítójárművek kapacitáskihasználtságát. „Ez csökkenti a szállítási kilométereket és a szén-dioxid-kibocsátást is.” Ezen kívül a DACHSER és a Fraunhofer IML jelenleg egy olyan, egyszerűsített @ILO rendszert fejleszt, amelyet az ügyfél a saját raktárának rakodási területére is felszerelhet, így növelve a szállítmány követhetőségét az indítás pontjától kezdve. „Ám ezen a területen rengeteg kutatás vár még ránk” – tette hozzá Hohm.

Az @ILO működéséről további részleteket itt olvashat: https://www.dachser.hu/hu/mediaroom/Igy-mkoedik-az-ILO-Azonositas-lokalizalas-meres-es-megjelenites-23278

DACHSER világszerte
Kapcsolat
Kapcsolat Erika Kohegyi Consultant for Communication