Friss sikerek
Az élelmiszer-logisztika nem csupán a DACHSER egyik legsikeresebb üzletága, de mérsékelt, ám határozott fejlődése egész Európában hozzájárul a gazdasági növekedéshez. Az előrejelzések szerint a 2024-es év során egy átlagos európai több mint 500 kilogramm élelmiszert fogyaszt majd el. Annak érdekében, hogy ez a mennyiség a termelőktől, gyártóktól a fogyasztókig áramolhasson, a DACHSER akvizíciókkal, informatikai és éghajlatvédelmi intézkedésekkel erősítette meg tavaly az üzletágat – hollandiai és skandináviai terjeszkedés, elektromos trélerek és teherautók, digitális ikrek jelölték ki a jövő útját a Food Logistics területén.
A Food Logistics üzletág évek óta a DACHSER növekedésének egyik forrása. Ez a tendencia tükröződik az élelmiszerpiaci statisztikákban is: a Statista Market Insights elemzői szerint az európai élelmiszerpiac forgalma 2024-re mintegy 1936 milliárd euróra emelkedik. 2028-ra a volumen várhatóan eléri a 2424 milliárd eurót, ami 5,78 százalékos éves forgalomnövekedést jelent. A piackutatók előrejelzése szerint 2024-ben fejenként átlagosan 533,1 kilogramm élelmiszert fogyasztanak majd az európaiak.
„A DACHSER Food Logistics 2024-ben a volumen mérsékelt növekedését várja. Bár a korlátozott gazdasági fejlődés továbbra is rontja a hangulatot Németországban, az infláció emelkedése, amely véleményünk szerint tavaly a legnagyobb fékezőerő volt az élelmiszerpiacon, az utóbbi időben jelentősen csökkent. További növekedési impulzusokat várunk az olyan nagy sporteseményektől, mint a labdarúgó Európa-bajnokság és a kapcsolódó vendéglátóipari rendezvények itt Németországban” – mondta Alexander Tonn, a DACHSER Road Logistics operatív igazgatója, aki az év elején vette át az élelmiszer-logisztikai üzletág vezetését. Alfred Miller, a DACHSER Food Logistics korábbi ügyvezető igazgatója tavaly év végén vonult nyugdíjba.
A DACHSER Food Logistics mindig szem előtt tartotta a határokon átnyúló, nemzetközi logisztikai szolgáltatásokat is. Németország például a világ harmadik legnagyobb élelmiszer-exportőre. Fő kiviteli árucikkei közé tartoznak a húsfélék, az édességek, a tejtermékek és a készételek. Az export mintegy 70 százaléka az Európai Unión belül talál felvevőpiacra, főként Hollandiában, Franciaországban és Olaszországban.
Történelmet írni Európában
Ez az egész kontinensre kiterjedő gondolkodásmód különleges módon tükröződik a European Food Network sikertörténetében. 2013-ban európai élelmiszer-logisztikai vállalatok egész sora szövetkezett arra, hogy a DACHSER rendszerének irányítása mellett egyesítsék és összehangolják szolgáltatásaikat. Ma már 23 hálózati tag köti össze 34 ország piacát. A szervezet egyik mérföldköve volt 2016-ban a DACHSER Frankfurt melletti Erlensee-ben található telephelyén egy európai élelmiszerelosztó-központ üzembe helyezése. A Rajna-Majna régióban való központi elhelyezkedésével és hétfőtől szombatig tartó áruforgalmi tevékenységével a DACHSER Erlensee a transzeurópai élelmiszer-szállítmányok fontos csomópontja. Létezése lehetővé tette a tranzitidő optimalizálását, ami azt jelenti, hogy az áruk átlagosan egy nappal kevesebb ideig vannak úton – ami jelentős időmegtakarítás a friss termékek esetében.
"A hollandiai és skandináviai felvásárlások megszilárdítják pozíciónkat Európa vezető élelmiszer-logisztikai vállalatai között."
A DACHSER az elmúlt években saját nemzetközi élelmiszer-logisztikai hálózatát is bővítette. A vállalat 2023 elején felvásárolta a holland piacvezető Müller Fresh Food Logistics céget, amely a DACHSER újdonsült leányvállalataként 2024. január 1-jétől a European Food Network tagja is lett, előnyös helyzetet teremtve minden résztvevő számára. Korábban a Müller bevételeinek jó 80 százaléka Hollandiában keletkezett, a fennmaradó 20 százalékot pedig a többi Benelux-országban és az Egyesült Királyságban érte el. „A DACHSER égisze alatt európai szereplővé váltunk, és a professzionális szolgáltatások terén is hatalmas ugrást tettünk” – mondta Jan-Peter Müller, a Müller Fresh Food Logistics vezérigazgatója.
Az integráció többszörös szinergiákat szabadít fel, erősíti a hálózatot, és előnyöket kínál az ügyfelek számára, például az információs technológia szintjén. „A mi informatikai rendszerünk teljesítménye is kiváló, de a DACHSER-é egészen rendkívüli” – tette hozzá Müller. A jövőben a vállalat hollandiai exportügyfelei számára rendelkezésre áll a DACHSER eLogistics portál, amely átfogó nyomkövetést és digitálisan hozzáférhető szállítási okmányokat kínál. „Ez mérföldkő a logisztikai szolgáltatások terén” – mondta Müller.
Az informatikai rendszerek összekapcsolása és a folyamatok szinkronizálása mellett különösen fontos az alkalmazottak befogadása a DACHSER-családba. Szerencsére mindkét vállalat a középvállalkozásokra jellemző kultúrával rendelkezik, amely olyan értékeket tartalmaz, mint a bizalom és a megbízhatóság, valamint a hosszú távra tervező cselekvés, mondta el Müller. „Az azonos vállalati kultúra sokkal könnyebbé teszi az integrációt” - teszi hozzá.
Piacra lépés az északi országokban
A következő lépés is megtörtént már. A svéd Frigoscandia AB felvásárlásával a DACHSER az év elején kiterjesztette európai élelmiszer-logisztikai hálózatát Svédországra, Norvégiára és Finnországra. „A hollandiai és skandináviai felvásárlások megszilárdítják pozíciónkat Európa vezető élelmiszer-logisztikai vállalatai között” – mondta Alexander Tonn. A Frigoscandia mintegy 300 millió eurós bevételével a hőmérséklet-szabályozott logisztika vezető szolgáltatója Svédországban, Norvégiában és Finnországban. A vállalat 2019 óta a European Food Network tagja.
„Megkönnyíti az integrációt, hogy nincsenek duplikált struktúrák, és a DACHSER át tudja venni a Frigoscandia összes alkalmazottját” – tette hozzá Tonn. Az akvizíció 2024 márciusában zárult le, és ekkor megkezdődhetett a Frigoscandia teljes integrációja.
„Az elmúlt évben kiemelt figyelmet fordítottunk az élelmiszer-logisztikai hálózat bővítésére” – mondta Alexander Tonn. A nemzetközivé válás azonban csak az egyik kihívás a szélesebb értelemben vett élelmiszeripar számára. A piac és a jogalkotók egyre komolyabb követelményeket támasztanak az ellátási láncok kialakításával szemben, hogy azok fenntarthatóak és éghajlatbarátok legyenek.
Az említett követelményekre válaszul, és azért, hogy az ügyfelek fenntarthatósági törekvéseit támogassa, a DACHSER emissziómentes hűtőkocsikat tesztel. Az erlensee-i, hamburgi és langenaui raktárakban négy elektromos Krone eTrailer üzemel. „A cél az, hogy a technológia csínját-bínját a mindennapi működésben is kipróbáljuk” - mondta Tobias Ritter, a DACHSER Food Logistics termelési és hálózati folyamatokért felelős osztályvezetője. „Fontos, hogy a hűtés hosszabb utakon és forgalmi dugókban is megbízhatóan működjön. Teljesen feltöltött akkumulátorral a pótkocsi körülbelül öt-hat órán keresztül hűthető további külső áramforrás nélkül.”
A pótkocsik közvetlenül a rakodókapuknál vagy a kerékpárok dinamójához hasonlóan a generátor tengelyén keresztül töltődnek: amint a jármű 20 kilométer/órás vagy annál gyorsabb sebességgel halad, a generátor elegendő energiát szolgáltat a hűtéshez és az akkumulátor töltéséhez. Az előzetes eredmények ígéretesek: az elektromos hűtőkocsik nemcsak az élelmiszer-szállítás szén-dioxid-kibocsátását javíthatják, hanem sokkal csendesebbek is, mint a dízelüzemű hűtőegységekkel felszerelt pótkocsik. „Terveink szerint még több ilyen elektromos egységet fogunk használni klímavédelmi céljaink elérése érdekében” – mondta Christian Schütz, a DACHSER műszaki/beszerzési osztályvezetője.
A környezet- és klímavédelem mellett az iparág másik kihívása a fokozódó digitalizáció. „A DACHSER korán napirendre tűzte a digitalizáció témáját” – mondta Alexander Tonn. A képfeldolgozás során használt mesterséges intelligencia és a gyűjtőszállítmányozásban alkalmazott automatizálási technológiák ugyanúgy részei ennek, mint az @ILO digitális iker. Ez utóbbi digitális másolatot készít az összes áruról, eszközről és folyamatról az adott átrakóraktárban, és az adatokat valós időben teszi elérhetővé. „Ez hozzájárul ahhoz, hogy az összetett ügyféligényeknek megfelelő magas minőséget nyújtsunk, de egyúttal leküzdjük a helyszűkéből és a szakképzett munkaerő hiányából adódó kihívásokat” – tette hozzá Tonn. A München melletti Unterschleißheimben és a nyugat-németországi Öhringenben sikeresen lezajlott kísérleti fázist követően a díjnyertes digitális iker bevezetése az év elején a DACHSER Food Logistics kulcsfontosságú erlensee-i telephelyén is megtörtént.