Felvásárlások révén növekszik a DACHSER
A csoport bevétele 13 százalékkal emelkedett 2024-ben. Rekordösszegű befektetések mintegy 490 millió euró értékben. 2025-re további csaknem 400 millió eurós beruházást terveznek. A szerződéses logisztikai kapacitás közel 720 000 raklaphellyel bővült.
A globális logisztikai szolgáltató, a DACHSER jelentősen növekedett 2024-ben, az értékesítés 13 százalékos emelkedése révén a bevétel meghaladta a 8 milliárd eurót, és elérte a 8,027 milliárd eurót. A családi tulajdonban lévő vállalat más kulcsfontosságú mutatókban is jelentős éves növekedést ért el, mint például a létszám (+3 300 fő), a telephelyek száma (+56) és a raktári raklaphelyek (+720 000).

Ez a növekedés nagyrészt a DACHSER & FERCAM Italia, a Frigoscandia és a Brummer felvásárlásainak köszönhető, amelyek 2024-ben először jelennek meg a mérlegben. Tisztán organikus értelemben, azaz felvásárlások nélkül, a DACHSER 4,7 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Ezt az európai gyűjtőhálózatának rugalmassága, valamint a légi és tengeri szállítmányozás áremelkedése eredményezte. A szállított mennyiség 7,6 százalékkal, körülbelül 83,2 millió szállítmányra nőtt, míg a szállított tömeg 10,2 százalékkal, mintegy 44,1 tonnára millióra nőtt.
Az üzleti fejlődés lehetett volna dinamikusabb, ám Németországból és Európából is hiányzott a növekedéshez szükséges lendület: „A magas költségek, a gyenge ipari termelés és a személyes fogyasztás csökkenése is hatással volt üzletünkre. Ezenkívül a világ számos pontján jelen levő válság folyamatos stressztesztet jelent ügyfeleink számára, és így számunkra is” – mondja Burkhard Eling, a DACHSER vezérigazgatója.

Ezt az anticiklikus üzletpolitikát követve a múltban erősebben és versenyképesebben kerültünk ki a válságokból. Ezúttal is így lesz.
Burkhard Eling, DACHSER CEOA DACHSER pénzügyi stabilitását és erejét kihasználva jelentős beruházásokat hajtott végre. 2024-ben a logisztikai szolgáltató megduplázta az előző évi vállalatfelvásárlásokra, telephelyekre, munkaerőre, digitális innovációra és klímavédelmi intézkedésekre, például az e-mobilitás bővítésére fordított kiadásait, és elérte a mintegy 490 millió eurót. 2025-re további közel 400 millió eurós beruházást terveznek a DACHSER hálózatába. „Azok, akik a visszaesés idején bölcsen és következetesen fektetnek be, a következő konjunktúra időszakát már megfelelő lendülettel kezdhetik meg” – mondja Eling. „Ezt az anticiklikus üzletpolitikát követve a múltban erősebben és versenyképesebben kerültünk ki a válságokból. Ezúttal is így lesz.”
A DACHSER létszáma 2024-ben több mint 3 300 fővel nőtt, összesen körülbelül 37 300 főre. A telephelyek száma 56-tal nőtt, világszerte 433-ra. Ez magában foglalja az előző évi felvásárlásokat Olaszországban, Észak-Európában, Németországban és Ausztriában. A 2024 folyamán újonnan indult japán vegyesvállalat is szerepel a számokban.
Üzleti fejlődés részletesen
A DACHSER Road Logistics üzletága – amely az ipari és fogyasztási cikkek (European Logistics), valamint az élelmiszerek (Food Logistics) szállítását és raktározását foglalja magában – 10,9 százalékkal, 6,4 milliárd euróra növelte bevételét 2024-ben.
A European Logistics üzletág 8,1 százalékkal, körülbelül 4,8 milliárd euróra növelte bevételét. A kezelt szállítmányok száma 6,5 százalékkal, a szállított tömeg pedig 2,8 százalékkal nőtt. A DACHSER európai üzleti egységeinek fejlődését a kulcsfontosságú iparágakban tapasztalható magas költségnyomás, az ügyfelek növekvő árérzékenysége, valamint a gyengülő szállítási és raktározási kereslet miatt kialakult intenzívebb verseny hajtotta. „Az a tény, hogy egy zsugorodó piacon nemcsak felvásárlások révén, hanem organikusan is növekedni tudtunk, azt mutatja, hogy ügyfeleink bíznak hálózatunk magas megbízhatóságában és minőségében” – mondja Eling.
A Food Logistics üzletág új európai dimenzióba lépett a Müller 2023-as, illetve a Frigoscandia és Brummer 2024-es integrációjának köszönhetően. A bevétel pontosan 20 százalékkal emelkedve mintegy 1,7 milliárd euróra nőtt, a szállítmányok száma 14,3 százalékkal, körülbelül 12,4 millióra, a szállított tömeg pedig 31,5 százalékkal, mintegy 13,9 millió metrikus tonnára nőtt. Eling szerint: „Olyan vállalatokat vásároltunk, amelyek sikeresen utat nyitottak számunkra a friss élelmiszer-logisztika területén, további ügyfélszegmenseket és piacokat céloznak meg Európában, és nem utolsósorban jelentős saját teherautó-flottával rendelkeznek. Mindez része a DACHSER Food Logistics új stratégiai piaci pozicionálásának.”
Az Air & Sea Logistics üzletág bevétele pontosan 22 százalékkal bővülve körülbelül 1,6 milliárd euróra nőtt 2024-ben. Itt a DACHSER főként rövid ideig fennálló, különleges fejleményekből profitált, amelyek a légi és tengeri szállítmányozás árainak emelkedését okozták. Ezek közé tartozik a Vörös-tengeren a kapacitások szűkülésével járó válság, valamint a Kína és Európa közötti e-kereskedelem.
A Szerződéses logisztika, azaz a szállítás, a raktározás és az ügyfélspecifikus értéknövelt szolgáltatások kombinációja szintén fontos szerepet játszott a DACHSER növekedési stratégiájában 2024-ben. A bővítésre irányuló beruházások és a felvásárolt vállalatok kapacitása mintegy 720 000 raklaphellyel emelte a raklaphelyek számát, összesen 3,8 millióra. A DACHSER ügyfelei mostantól világszerte 190 helyszínen vehetik igénybe a raktári szolgáltatásokat.
Az a tény, hogy egy zsugorodó piacon nemcsak felvásárlások révén, hanem organikusan is növekedni tudtunk, azt mutatja, hogy ügyfeleink bíznak hálózatunk magas megbízhatóságában és minőségében.
Burkhard Eling, DACHSER CEOEling 2025-re is rendkívül kihívásokkal teli évet vár a logisztika számára, csak korlátozott növekedési ösztönzőkkel Európából. „Látjuk, hogy Európa gazdasági teljesítménye nagyrészt stagnál, ami bizonyos esetekben fájdalmas kapacitáskiigazításokkal jár. Ez azt is jelenti, hogy foglalkoznunk kell olyan kulcsfontosságú iparágak átalakulási folyamataival, mint például az autóipar és az energiaigényes ágazatok, mint a vegyipar. Ezenkívül növekszik a globális bizonytalanság és a gazdasági visszaesések veszélye a protekcionizmus, a vámok és ellen-vámok fenyegetése, valamint a geopolitikai konfliktusok miatt” – tette hozzá Eling.
Ilyen körülmények között a DACHSER számára fontos, hogy növekedést érjen el Európán kívül. „Figyelmünket egyre inkább arra összpontosítjuk, hogy erősítsük jelenlétünket Amerikában és Ázsiában, és egyedülálló versenyelőnyünkkel, az európai gyűjtőszállítmányozási hálózatunkkal összekapcsoljuk ezeket a piacokat. Mivel minél szélesebb a globális lábnyomunk, annál nagyobb a rugalmasságunk" - mondja Eling.