vissza
Tudástár

Üzemanyagár korrekció (FSC) bevezetése a nemzetközi forgalomban

Az elmúlt hetek háborús cselekménye ez alatt a rövid időszak alatt is drámai változásokat hozott a világgazdaságban, melyek hatással vannak az európai és a magyar gazdaságra egyaránt. A napokban a forint – euro árfolyama átlépte a történelmi mélypontot, és 400 forintos árfolyamon mozgott, ez hozzávetőlegesen 12 %-os gyengülést jelent az egy hónappal ezelőtti értékekhez képest.

A nemzetközi olajpiac is érzékenyen reagált az eseményekre, az olajárak 2022 eleje óta 15-20 %-ot nőttek. Szakértők úgy vélik, az emelkedés még nem áll meg, az olaj világpiaci ára folyamatosan emelkedő tendenciát mutat és az európai államok jóval drágábban tudják majd beszerezni az üzemanyagot.

A nemzetközi szállítások esetében már hónapok óta érezhető  az olaj árának emelkedése. A környező országokban folyamatosan nő a dízel üzemanyag ára és a fuvarozók, szállítmányozók nem csak az országban tankolnak, hanem igen jelentős részben külföldön is.

Ezt az országban eddig csekély mértékben lehetett érezni a kormány által bevezetett ár-plafonnak köszönhetően.

2022. március 10-i kancelláriaminiszter által tartott tájékoztató szerint a 7,5 tonna feletti gépjárművek, és a 3,5 tonna feletti külföldi gépjárművek 22 órától csak a nagy nyomású kutakon tankolhatnak, piaci áron, tehát megszűnik az üzemanyagár plafon ezen kategóriájú gépjárművek esetében.

Cégünk 2022. március 16-tól bevezeti a nemzetközi szállítmányok esetében az egységes üzemanyagár korrekciót, a mindenkor érvényes díjtételek mellett, melyet az alábbiak szerint alkalmazunk:

  • A model a dízel  üzemanyagár változását követi, amely havonta kerül ellenőrzésre és kompenzálásra. Az üzemanyagyár változás követésére a következő website szolgál alapul:https://energy.ec.europa.eu/data-and-analysis/weekly-oil-bulletin_en
  • Az indexálás alapja: EU 27 Average  with taxes - 1000 literre meghatározott, adóval növelt EU 27 országos átlag automotive dízel üzemanyag ára
  • Bázis: 2021-01 -  2021-12 üzemanyagár átlaga
  • A model az üzemanyagár változást késleltetve vezeti be, az aktuális hónap (M) üzemanyagár felár számításának alapjául az azt megelőző hónap (M-1) átlagára szolgál

A márciusi küldeményeknél a februári üzemanyag átlagára (1594,58 EUR/1000 liter) alapján határozzuk meg az üzemanyag felárat, amely a táblázat alapján 2,1 %

A számlánkon külön tételként (283-as azonosítóval) szerepel az üzemanyag felár

  • A bázisárhoz képest -10 % és +10 % közötti változás esetében nem számolunk el felárat
  • A korrekció az adott hónap első napjától az utolsó napjáig (1-31-ig) feladott küldeményekre érvényes.
  • A feladási napnak a DACHSER TMS rendszerébe történő rögzítést tekintjük (E-log TRO-Send vagy EDI adatküldés dátuma, Core Gate megbízási dátum)
  • A lenti táblázatban szereplő értékeket meghaladó gázolajár elérése esetén a pótlék mértéke újbóli megállapításra kerül.

A fenti üzemanyagárindex alapján a pótlékokat a mellékelt csatolmányban található táblázat szerint alkalmazzuk. 

Felmerülő kérdéseivel kapcsolatban keresse illetékes DACHSER kirendeltségünket. 

 

Liegl & Dachser üzemanyagár változás követő indexálás (FSC*), nemzetközi szállítások PDF (0,15 MB)
DACHSER világszerte
Kapcsolat
Kapcsolat Zsuzsanna Szuhay