DACHSER - 90 éve a logisztikában
A DACHSER logisztikai vállalat az idei évben ünnepli fennállásának 90. évfordulóját. Egy kis szállítmányozással foglalkozó vállalatból, mára globális logisztikai szolgáltatóvá vált, és a világ 44 országban vannak telephelyei.
Még mindig egy családi vállalat, fenntartható fejlődési stratégiával. Foglalkozik alkalmazott kutatással és több évtizede úttörője a logisztikának. A DACHSER története 1930-ban kezdődött, amikor Thomas Dachser szállítmányozási vállalatot alapított. Az alapító nevét viselő vállalat fejlődésének motorja a vállalkozói szellem és a jó befektetési érzék volt. A DACHSER már 1934-ben több kirendeltséget nyitott Németországban. Tizenhat évvel később Thomas Dachser lett az első fuvarozó, aki légi szállítmányozással foglalkozó irodát nyitott a müncheni repülőtéren, majd később más városokban. A nemzetközi szállítás iránti növekvő igények miatt új rendszerek és megoldások bevezetésére volt szükség a logisztikában.
Az 1970-es években a DACHSER teljes teherautó-flottáját csereszekrényes szállításra állította át, így egy fuvarorientált vállalat lett, és a szárazföldi szállítás területén ma is ez a fő tevékenysége. A DACHSER már többször bizonyította innovátor szerepét a logisztikában, például a vonalkód-azonosítás bevezetésével vagy a saját informatikai megoldásokba történő befektetésekkel, és ezt a stratégiát ma is folytatja. Saját erős informatikai részlege mellett több éve működik egy kutatási és fejlesztési osztály is, amely a valós, logisztikai gyakorlatban felhasználható technológiák és folyamatok alkalmazott kutatásával foglalkozik.
A DACHSER pénzügyi szempontból stabil vállalat hosszú távú jövőképpel, amit megerősített azzal is, hogy az 1990-es évek óta növelte jelenlétét Közép-és Kelet-Európában (EST), Nyugat-Európában (Graveleau, Johnston Logistics), Észak-Európában (Haugsted Group), prosperáló vállalatok felvásárlásával. Dél-Európában (Papp Italia, Azkar, Transunion) és más Európán kívüli régiókban, például Dél-Amerikában, Ázsiában és Maghreb régióban.
A fenntartható fejlődés
Ennek ellenére a DACHSER 2020-ban is családi vállalkozás maradt, és a fenntartható fejlődés elvei szerint működik. Ezek teljes mértékben beépülnek a vállalat minden stratégiai döntésébe, függetlenül attól, hogy ez a fenntartható befektetésekre, a saját alkalmazottainak minden szinten történő támogatására és fejlesztésére, vagy a társadalmi tudatosságra és az üzleti környezetre vonatkozik.
A DACHSER a fenntartható fejlődéssel összhangban szervezi a logisztikai szolgáltatásait, hogy minimalizálja üzleti tevékenységének környezeti hatásait, HR és társadalmi felelősségvállalásának elvei is fenntarthatók: A vállalat saját akadémiát hozott létre DACHSER Akadémia néven logisztikai szakemberek számára, emellett pedig egy jól kidolgozott hallgatói programot is működtet a logisztika iránt érdeklődő fiatalok részére. A DACHSER számára a globális növekedés, globális felelősségvállalást és azoknak az embereknek az életkörülményeinek javítását is jelenti, akik nem részesülnek a globalizáció előnyeiből. Éppen ezért 2005 óta a vállalat segíti a gyermekeket és fiatal felnőtteket a ”terre des hommes” szervezettel közösen. Az együttműködés keretein belül a DACHSER szociálisan hátrányos helyzetű gyermekeket segítő programokat támogat Latin-Amerika, Dél-Afrika és Dél-Ázsia szegény régióiban.
A társaság alapítójának unokája, Bernhard Simon átadja a cég operatív igazgatását 2021 január 1.-től és Felügyelő Bizottsági tag lesz. "Ezzel a régóta tervezett lépéssel új lendületet adunk a vállalat jövőjének" - mondta Bernhard Simon, a cég jelenlegi vezérigazgatója. "Bár a koronavírus-válság az egész vezetői csapat számára jelentős kihívást jelent, ez nem kérdőjelezi meg hosszú távú stratégiánkat. Most fontos, hogy véghez vigyük az évekig tervezett generációváltást, kezdve a vállalat csúcs menedzsmentjével.”
A vállalat fenttartható fejlődéssel kapcsolatos víziója a strukturális szervezeti átalakításokban és a vállalati formáról szóló jogi dokumentumokban is megmutatkozik. 2015-ben a DACHSER a vállalat jogi formáját Európai Részvénytársasággá (European Societas) változtatta és fő üzleti tevékenységeit is átalakította létrejött a Road Logistics- szárazföldi szállítmányozás (beleértve az európai logisztikát és az élelmiszer logisztikát), valamint Air & Sea Logistics- légi és tengeri szállítmányozás. A globális járvány ellenére, a DACHSER a teljes csoport felső vezetésében változásokat jelentett be, amelyek jövő év elején lépnek életbe. A társaság alapítójának unokája, Bernhard Simon átadja a cég operatív igazgatását 2021 január 1-től és Felügyelő Bizottsági tag lesz. "Ezzel a régóta tervezett lépéssel új lendületet adunk a vállalat jövőjének" - mondta Bernhard Simon, a cég jelenlegi vezérigazgatója. Hozzátette: "Bár a koronavírus-válság az egész vezetői csapat számára jelentős kihívást jelent, ez nem kérdőjelezi meg hosszú távú stratégiánkat. Most fontos, hogy véghez vigyük az évekig tervezett generációváltást, kezdve a vállalat csúcs menedzsmentjével."
20 éve Magyarországon is
1994-ben indult el a közös munka a Liegl Transport Kft. és a Dachser GmbH. között, ami öt év múlva egy új telephely és egy raktár létrehozásával folytatódott, hogy 2000-ben a pilisvörösvári telephely megkezdhesse működését a Dacheser szabványai szerint. Egy új vállalat jött létre a Liegl & Dachser a következő években pedig sorra alakultak a vállalat magyar telephelyei Tiszaújvárosban, Kecskeméten, Pécsen majd Zalaegerszegen. Újabb mérföldkő volt a vállalat hazai történetében 2006 amikor is megépült az országban akkor egyedülálló veszélyes áru raktár, 7000 m²-en a kor legszigorúbb biztonsági előírásainak megfelelően. 2008-ban elindult a Dachser Food Logistics üzletága Biatorbágyon és a következő három évben Miskolcon, Szegeden és Debrecenben nyitottak telephelyeket. A vállalat tengeri és légi szállítmányozási üzletággal is jelen van Magyarországon. A két évtized alatt a DACHSER munkatársainak száma megháromszorozódott ma már több mint 300 munkatárs felügyeli az évi közel 600 000 tonna áru szállítását. A vállalat büszke arra, hogy a pilisvörösvári LIEGL & DACHSER Kft. a térség egyik legnagyobb munkaadója. A helyi kirendeltség jelentős számú kollégát foglalkoztat, melynek nagy része helybéli lakos. A cég közössége összetartó, ezért is fontos a szerepvállalásuk a helyi közösség életében.